x
המועדפים שלי


ראני צימר אירוח דרוזי
בית גאן
החל מ-
550
אחוזת יפה נוף
שזור - מושב
חדרי אירוח מרכז ירח
מגדל שמס
החל מ-
700
צימר טוב באהבה
תל תאומים

סודות מתחם קבר הרמבם בטבריה

צוות צימר, עדכון אחרון: 18/9/2024

סודות מתחם קבר הרמבם בטבריה

קרדיט לתצלום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי

מתחם קבר הרמב"ם בטבריה
אחד המתחמים המושכים אליהם קהל רב ולאו דוקה מהציבור הדתי הוא מתחם קבר הרמב"ם בטבריה. המתחם מעבר לקברו של הרמב"ם ואחרים כולל מרכז מבקרים למורשת הרמב"מהכולל סיורים, מצגות, כנסים ואפילו גם משחק לילדים. האתר מושך אליו מבקרים מכל רחבי הארץ ובכלל זה מחו"ל. רבים מבקשים מהמגזר החרדי מבקשים  לשלב בביקור גם אירוח בסמוך לו. יזמים הפונים אל המגזר החרדי מפעילים מתחם אירוח "צימר מתחם הרמב"ם"  הסמוך מאוד לקבר הרמב"ם
 

הקדמה (מתוך ויקיפדיה)

"קבר הרמב"ם נמצא בטבריה. הרמב"ם נפטר במצרים בכ' בטבת ד'תתקס"ה (13 בדצמבר 1204), והאגדה אומרת שהוא ציווה כלשון צוואת יעקב אבינו לבניו: ”אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם” (ספר בראשית, פרק מ"ז, כ"ט),[1] ובעקבות כך הועברה גופתו ממצרים לטבריה ובה אכן עומד ציון שמקובל כמקום קבורתו.
 
בחלקה שבה נמצא קבר הרמב"ם מצוינים גם קבריהם של השל"ה הקדוש, כן מצוינים שם קברי רבי מיימון, אבי הרמב"ם, רבי דוד הנגיד נכד הרמב"ם, רבן יוחנן בן זכאי, רבי אמי, רבי אסי ורבים הם הבאים לעלות על קברים אלה. בשנת 2009 נחנך בסמוך לקברו של הרמב"ם מרכז מבקרים חדש, מרכז מורשת הרמב"ם, המנציח את פועלו. מתחם הרמב"ם בטבריה הוא אתר היסטורי ותרבותי חשוב, שמסמל את התרבות היהודית וההיסטוריה העשירה של העיר טבריה. המתחם משלב בתוכו מורשת רוחנית, פיזית וטבעית, ומשמש כאבן שואבת למבקרים מכל רחבי העולם"
 
מתחם קבר הרמבם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקימתחם קבר הרמב"ם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקי©
 
 
היסטוריה של המתחם
 
טבריה, אחת מהערים הקדושות ביהדות, נוסדה על ידי הורדוס בשנת 20 לפני הספירה. העיר שוכנת על חוף הכנרת והייתה מרכז חשוב של לימוד תורה, חכמים ופילוסופים במשך מאות שנים.
קבר הרמב"ם, כמו גם הקברים הסמוכים לו הם שרידים של בית הקברות היהודי העתיק מתקופת התנאים ועד למאה ה- 18. בית הקברות חולל פעמים רבות בידי התושבים הערבים אך קבר הרמב"ם שרד בשל יחס הכבוד שקיבל הרמב"ם גם מהאוכלוסייה הערבית[
מתחם הרמב"ם נבנה בשנות ה-20 של המאה ה-20, ואילו במהלך השנים הפך למוקד עלייה לרגל עבור חסידים, תלמידים ומבקרים מכל רחבי העולם. המתחם מתאר את חייו ופועלו של הרמב"ם, ומאגד בתוכו מספר מסודות שנועדו לשמר את מורשתו.
חשיבות המתחם ביהדות
 
מתחם קבר הרמבם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקי
מתחם קבר הרמב"ם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקי©
 
המתחם נחשב לאחד המקומות החשובים ביותר ליהדות בזכות הרמב"ם עצמו. הוא נחשב לאדמו"ר של ההלכה, הפילוסופיה והמדע היהודי. כתביו, כמו "משנה תורה" ו"מורא נבוכים", השפיעו על דורות של יהודים והיוו בסיס ללימוד התורה בכל רחבי העולם.
המתחם מציע למבקרים הזדמנות ללמוד על חייו ופועלו של הרמב"ם, ולהבין את הקשרים בין ההיסטוריה היהודית לבין הפילוסופיה והמדע. כמו כן, הוא מספק מקום להתבוננות רוחנית והרהור על ערכי היהדות, אהבת השם וחשיבות הלימוד.
 
מה כולל המתחם
מרכז מורשת הרמב"ם - מרכז מבקרים: נמצא במבנה אבן עתיק ששופץ וכולל 3 קומות:
 א. מרכז מבקרים ומורשתו של הרמב”ם . 
ב. בית מדרש/ אולם הרצאות 
ג. אולם כנסים ואירועים .
 
קבר הרמב"ם: זהו הקבר שבו נטמן הרמב"ם, שהוא חלק בלתי נפרד מהמתחם. המקום מסודר ומטופח, ומבקרים רבים מגיעים להתפלל ולהביע כבוד לדמותו ההיסטורית. 
* מרכז הלימוד: במתחם פועלים מרכזי לימוד המציעים שיעורים, הרצאות וסדנאות בנושאים שונים הקשורים לרמב"ם ולתורתו.
^ סלול סיורים: המתחם מציע סיורים מודרכים המובילים את המבקרים דרך ההיסטוריה של טבריה וחשיבותה ביהדות, תוך התמקדות בחייו של הרמב"ם.
* גלריות תצוגה: במתחם ישנן תצוגות הממחישות את ההיסטוריה של טבריה ואת תרומתו של הרמב"ם, כולל כתבי יד, תמונות וחפצים עתיקים.
*בית כנסת: המתחם כולל מקום תפילה שבו יכולים המבקרים להתפלל ולהתייחד עם זכרו של הרמב"ם.
*המתחם גם לילדים: משחקי "חפש את המטמון" עם הדגשים בנוא ציונות, סדנאות יצירה והכרה של צמחי מרפא.
 

מתחם קבר הרמבם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקי
מתחם קבר הרמב"ם בטבריה צילום זלמנסון זלר מאתר פיקיויקי©

 
אירועים במתחם
במתחם הרמב"ם מתקיימים מגוון אירועים לאורך השנה, המיועדים לקהל הרחב ולתלמידי חכמים. האירועים כוללים:
* ימי עיון: ימי עיון בנושאים שונים הקשורים למורשת הרמב"ם. ימי העיון כוללים הרצאות ומפגשים עם רבנים ומומחים בתחום.
* חגיגות ימי ההולדת: מדי שנה מציינים את יום הולדתו של הרמב"ם בטקסים מיוחדים, עם הרצאות, תפילות ושירת פיוטים.
* סדנאות חווייתיות: סדנאות המיועדות למשפחות ולילדים, בהן מגלים את עולמו של הרמב"ם וגם לומדים על ערכי היהדות.
* כנסים אקדמיים: המתחם מארח כנסים אקדמיים העוסקים בפילוסופיה היהודית ובמחשבת הרמב"ם, ומזמין חוקרים מהארץ    
           ומהעולם להציג את מחקריהם.
* אירועים תרבותיים: המתחם מארח אירועים תרבותיים המוקדשים למוזיקה יהודית, ריקוד, אמנות, וסדנאות שמטרתן להביא את 
          המורשת היהודית לידי ביטוי.
 
סיכום
מתחם הרמב"ם בטבריה הוא לא רק אתר תיירותי; הוא מקום שמחבר בין ההיסטוריה היהודית לבין ההווה. הוא מהווה מקור השראה לכל המבקרים, ומאפשר להם להכיר את דמותו של הרמב"ם, את עבודתו ואת חשיבותו בהיסטוריה היהודית. המתחם מהווה סמל לתחייה היהודית בארץ ישראל, והוא ממלא תפקיד חשוב בשימור המורשת היהודית לדורות הבאים.
 
באמצעות הביקור במתחם, המבקרים לא רק נחשפים להיסטוריה העשירה של טבריה אלא גם חווים חיבור עמוק למסורת היהודית ולערכי הלימוד והחוכמה שציין הרמב"ם לאורך חייו. במתחם הרמב"ם בטבריה, כל אחד יכול למצוא את מקומו, לחקור, ללמוד ולהתעמק בעולם המרתק של היהדות.
 
מאמינים רבים מגיעים למתחם בד"כ 2-3 ימים רובם מבקשים לשלב גם אפשרויות לינה בסמוך למתחם הרמב"ם. לרשותם מגוון צימרים בטבריה, בתי מלון בטבריה ואפילו מתחם מיוחד לאוחים מהמגזר החרדי: צימר מתחם רמב"ם הסמוך לקבר המיועד לעד 35 אורחים וכולל 10 חדרי אירוח ממוזגים ומאובזרים וחניה פרטית.
 

מתחם האירוח לציבור החרדי בצמוד למתחם הרמב

מתחם האירוח לציבור החרדי בצמוד למתחם הרמב"ם

 

אהבתם את הכתבה? שתפו:
שתפו כתבה זו בפייסבוק שתפו כתבה זו בטוויטר שתפו כתבה זו בלינקדין שתפו כתבה זו בטלגרם שתפו כתבה זו בוואטסאפ

חזרה לבלוג >
התמונות המוצגות בבלוג זה הינן ברישיון Thinkstock אלא אם צויין אחרת. אין להעתיקן או לעשות בהן כל שימוש אחר ללא אישור Thinkstock


עוד בצימר
כאן תוכלו למצוא צימרים לפי חיפוש מדויק יותר בהתאם לצרכים שלכם

תפריט נגישות